Kategóriák
-
Műanyag modellek
-
Tartozékok
- ÚJDONSÁGOK
- Academy modellek
- Airfix modellek
-
Dragon modellek
- Eduard modellek
- Hasegawa modely
- Heller modely
-
Italeri modellek
- My First Model Kit
- Model Set
-
Model Kit
- World of Tanks
- World of Warships
- Wargames
- War Thunder
- Vintage Collection
- Supermodels
- Fast Assembly
-
Katonai repülőgépek
- Civil repülőgépek
- Helikopterek
- Katonai hajók
- Tengeralattjárók
- Truckok
- Autók
- Motorkerékpárok
- Vasút
- Katonai figurák
-
Katonai technika
-
Katonai technika - 2. világháború
- Katonai technika - 2. világháború - 1:9
- Katonai technika - 2. világháború - 1:35
- Katonai technika - 2. világháború - World of Tanks 1:35
- Katonai technika - 2. világháború - 1:48
- Katonai technika - 2. világháború - 1:56
- Katonai technika - 2. világháború - Wargames 1:56
- Katonai technika - 2. világháború - World of Tanks 1:56
- Katonai technika - 2. világháború - 1:72
- Katonai technika - Modern
-
Katonai technika - 2. világháború
- Dioráma
- Architektúra
- Leonardo Da Vinci
- Publikációk
- Meng modely
-
Revell modellek
-
Autók
- Civil repülőgépek
-
Katonai repülőgépek
- Helikopterek
- Civil hajók
- Katonai hajók
- Tengeralattjárók
- Lokomotívok
-
Katonai technika
- Munkagépek
- Anatómikus X-Ray modellek
- Build+Paint
- Build & Play
- Build 'n Race
- Dinoszauruszok
- EasyClick
- EasyKit
- Leonardo kiadás
- Figurák
- First construction
- GiftSet
- HALO
- Hot Wheels
- Micro Wings
- ModelSet
-
Plastic ModelKit
- Cyber Beasts
- Star Trek
- Star Wars
- Tiny Adventures
- The Flying Bulls
- Világűr
- Warhammer 40.000
- Engineers
- Publikációk
-
Autók
- Tamiya modellek
- Trumpeter modely
-
Zvezda modellek
- Build Up
- Snap Kit
- Model Kit
- Wargames
-
Katonai repülőgépek
-
Katonai repülőgépek - 2. világháború
- Katonai repülőgépek - 2. világháború - 1:48
- Katonai repülőgépek - 2. világháború - 1:72
- Katonai repülőgépek - 2. világháború - World War II 1:72
- Katonai repülőgépek - 2. világháború - World War II 1:100
- Katonai repülőgépek - 2. világháború - World War II 1:144
- Katonai repülőgépek - 2. világháború - World War II 1:200
- Katonai repülőgépek - Modern
-
Katonai repülőgépek - 2. világháború
- Civil repülőgépek
- Helikopterek
- Katonai hajók
- Civil hajók
- Tengeralattjárók
-
Figurák
-
Katonai technika
- Épületek
- Autók
- Publikációk
- Nem besorolt
-
Tartozékok
-
Modellvasút
-
Repülőgépek
- Szabadrepülő modellek
- Statikus modellek
- RTF készletek
- BNF készletek
- ARF modellek
- Vitorlázó modellek
- Beltéri modellek
- Műrepülő modellek
- Gyakorló / tréner (iskolagépek)
- Katonai – a II. világháborúig
- Katonai – a II. világháborútól
- Polgári, sport
- Repülőszárnyak
- Jet modellek (EDF)
- Pylonverseny modellek
- Mikro repülők
- Papírsárkányok
- Óriás modellek 2 m felett
- Pótalkatrészek
-
Helikopterek
-
Multikopterek
-
Autómodellek
-
Elektro
- Belső égésű
- RoboMaster
-
Pótalkatrészek
- Amewi
- ARRMA
- ASSO
- Associated
- Axial
- Blackzon
- BM Racing
- Carrera
- Carisma
- Carson
- Carten
- CRC
- Dromida
- ECX
- FG
- FMS
- Funtek
- Graupner
- HiMoto
- Hobbytech
- HPI
- HSP
- H-Speed
- Kavan
- Killerbody
- KYOSHO
- LRP
- Maverick
- Modster
- Mugen Seiki
- Revell
- PELIKAN
- RGT
- Protech
- Pro-Line
- Robitronic
- SWORKz
- Tamiya
- TEAM CORALLY
- Team Durango
- Team Losi
- Thunder Tiger
- TURBO RACING
- Traxxas
- Vaterra
- XRAY
- Yeah Racing
- YOKOMO
- ZD Racing
-
Elektro
-
Hajómodellek
-
Egyéb modellek
-
Játékok
-
LEGO
- Powered up
- Animal Crossing
- Architecture
- ART
- Avatar
- Avengers
- Botanicals
- City
- Classic
- Creator
- Disney
- Disney a Pixar Lightyear
- DOTs
- DREAMZzz
- DUPLO
- Friends
- Gaby varázslatos háza
- Harry Potter
- HIDDEN SIDE
- Icons
- IDEAS
- Juniors
- Jurassic Park
- Marvel
- Minecraft
- Minyonok
- Minifigurák
- Movies
- Ninjago
- Overwatch
- Sonic
- Speed Champions
- Star Wars
- Szuperhősök
- Super Mario
- Technic
- Trollok
- Vidiyo
- Wicked
- LEGO kiegészítők
- Iskolai felszerelések
- Adventi kalendáriumok
- Pokémon
-
Autópályák
- Bburago pályák és garázsok
- Játékok
- Építőkészletek
- JUNIOR KIT
- Robotok
- Lábbal hajtós gyermekjárművek
- Taposó traktorok gyermekeknek
- Apróságok
- 0-3 éves gyerekeknek
-
LEGO
-
RC szettek
-
Vevők
-
Szervók
-
Kristályok
-
Fotó és Videó
-
RC szimulátorok
-
Belső égésű motorok
-
Elektromotorok
-
Elektronikus fordulatszám szabályozók
-
RC elektronika
-
Akkumulátorok
-
Akkutöltés
-
Csatlakozók és kábelek
-
Mérőkészülékek
-
Repülőgép tartozékok
-
Helikopter tartozékok
-
Autó tartozékok
-
Hajó tartozékok
-
Üzemanyagok, olajok és kenőanyagok
-
Modellező kémia
-
Építőanyagok
-
Balsa
- Standard lap 7,5x100
- Könnyű lap 7,5x100
- Standard lap 8x100
- Könnyű lap 8x100
- Standard lap 8x107
- Könnyű lap 8x107
- Standard lap 10x84
- Standard lap 10x92
- Könnyű lap 10x92
- Standard lap 10x100
- Könnyű lap 10x100
- Standard lap 10x107
- Könnyű lap 10x107
- Standard lap 12x150
- Bokkok
- Szegélylécek és élek
- Tiplifák
- 2. osztályú lap
- Rétegelt lemezek
- Bükk tiplifák
- Fa szegélylécek
- Műanyag profilok
- Carbon és üvegszál
- Alumínium és dural
- Acél
- Sárgaréz és vörösréz
- Burkolóanyagok
- Vectopor
- Ragasztószalagok
- Egyebek
-
Balsa
-
Szerszámok
-
Szállítási csomagolás
-
Propagáció
-
E-Board
-
Rollerek és kerékpárok
-
Mobil kiegészítők
-
Ajándékutalványok
-
Nem besorolt
-
Fém modellek
- LYSELL
- UVZ
- LGOC
- LEA-FRANCIS
- SHERMAN
- MGMC
- KAMPFPANZER
- BOAT
- SUBMARINES
- COUGAR
- ENSIGN
- HELICOPTER
- FIELD
- DUCKHAMS
- THUNDERBOLT
- MARSTON MAT
- TUNK
- OM
- STALINETS
- TAGANROZHETS
- VETRA
- DOLLAR
- ATTICA
- DISPLAY BOX
- TOTOTA
- DRAGON WINGS
- PATLYAKOV
- SHELTER
- RAMSES
- GOMOLZIG TAIFUN
- TV SERIES
- AUTOBUS
- TRAM
- MERCEDES BENZ
- PIAGGIO
- HERCULES
- ŠKODA
- TATRA
- BELL
- HUGHES
- YAKOVLEV
- VETRINA DISPLAY BOX
- LOCKHEED MARTIN
- FAIRCHILD-REPUBLIC
- ILYUSHIN
- DODGE
- FIGHTER
- OLDSMOBILE
- PLYMOUTH
- NISSAN
- LAND ROVER
- TOYOTA
- CAMIVA
- BOEING
- WARD LA FRANCE
- GMC
- IVECO FIAT
- TANK
- WHITE STAR LINE
- ACCESSORIES
- CHEVROLET
- TRUCK
- RENAULT
- SAVIEM
- FORD USA
- AEROSPATIALE
- PONTIAC
- MAN
- BENTLEY
- PAGANI
- PORSCHE
- FIGURES
- ALFA ROMEO
- FERRARI
- HONDA
- ASTON MARTIN
- LAMBORGHINI
- LOTUS
- McLAREN
- SUZUKI
- LEXUS
- AUDI
- TEMPO
- SIOP
- LINDNER
- SCHLUETER
- KRAMER
- GOLIATH
- KAHLBACHER
- DEUTZ
- CATALOGO
- ZBROJOVKA
- BATA
- WALTER
- MONTEVERDI
- JAMOS
- SIR
- BMW
- BUICK
- DUESENBERG
- TRAILER
- JEEP
- TRABANT
- MITSUBISHI
- KARMANN
- VOLVO
- VOLKSWAGEN
- MERCURY
- LANCIA
- MOLINARI
- JAGUAR
- MASERATI
- LOLA
- FIAT
- SAURER
- SIMCA
- SCANIA
- KANE
- JCB
- PUMA
- IFOR
- MASSEY FERGUSON
- CASE-IH
- NEW HOLLAND
- ABARTH
- AUTOBIANCHI
- ISUZU
- OPEL
- FENDT
- HOLDEN
- VICON
- KUHN
- CLAAS
- CASE IH
- DAVID BROWN
- JOHN DEERE
- FORD ENGLAND
- VALTRA
- YAMAHA
- SUPERMARINE
- BRITISH AEROSPACE
- HAWKER
- JUNKERS
- FOKKER
- BOULTON PAUL
- G.ANDERSON
- SPAD
- 007
- GYROCOPTER
- KEENAN
- STAR TREK
- DE LOREAN
- TRAIN
- VICKERS
- COOPER
- MOTORCYCLE
- ROLLS ROYCE
- BLACKPOOL
- KENWORTH
- STEYR-PUCH
- LEYLAND
- SHIP
- GUY
- TRIUMPH
- ROVER
- DOUGLAS
- PEUGEOT
- AUSTIN
- AEC
- BUGATTI
- MINI
- RED BULL
- SUBARU
- KTM
- MERCEDES GP
- ROUTEMASTER
- TALBOT
- VOISIN
- HUSQVARNA
- MOTOZODIACO
- OSSA
- ALPINE
- DATSUN
- MV AGUSTA
- TALBOT LAGO
- OM FIAT
- COMMER
- BRISTOL
- AUTO UNION
- EUROFIGHTER
- SUNBEAM
- SAAB
- CITROEN
- DAIMLER
- HDW
- RELIANT
- ORP
- BOLINDER-MUNKTELL
- BREMER-VULKAN
- BUKH
- TVR
- EICHER
- BUHRER
- CAMMEL LAIRD
- ALLGAIER
- GULDNER
- LANZ
- ALVIS
- MAZDA
- JENSEN
- IZH
- HYUNDAI
- MG
- LADA
- MORRIS
- UAZ
- CHALLENGER
- LUAZ
- MOSKVITCH
- STAR
- NAMI
- WARSZAWA
- DINKY
- INTERNATIONAL
- STUDEBAKER
- WILLEME
- PETERBILT
- ARO
- GRUMMAN
- TYRRELL
- NOBLE
- LINCOLN
- PANHARD
- ZETTELMEYER
- SALEEN
- IFA
- BORGWARD
- DUCATI
- ALTAI
- GARELLI
- SHTZ
- MOTOM
- OSCAR
- MOTO GUZZI
- RIZZATO
- PERIPOLI
- AC
- TESTI
- MALAGUTI
- MORINI
- MOTOBECANE
- HTZ
- CIMATTI
- BENELLI
- PACKARD
- VLADIMIRETS
- ROMEO
- BERLIET
- BLOHM & VOSS
- UNIVERSAL
- KITSKASSK
- LATIL
- TRACTOR
- BEDFORD
- HANOMAG
- NEGRINI
- MALANCA
- FORDSON
- SORMOVO
- BETA
- EICHER KONIGSTIGER
- GILERA
- CATERPILLAR
- MONTESA
- SOMUA
- FAHR
- SEAT FIAT
- DEMM
- CARNIELLI
- IKA
- SIAM DI TELLA
- APRILIA
- NSU
- DE CARLO
- CAGIVA
- CHRYSLER
- IAME
- IES
- ISARD
- IAMA
- BAMBI
- VARELA
- DKW
- BUSSING
- BARREIROS
- SCHNEIDER
- HELMET
- CHAUSSON
- ENIAK
- PEGASO
- SEAT
- BATMAN
- BROSSEL
- MARVEL
- BENETTON
- BRM
- EBRO
- STEWART
- PENSKE
- NOLAN
- FORCE INDIA
- EIFELLAND
- MINARDI
- POLITOYS
- TOLEMAN
- TORO ROSSO
- DE TOMASO
- AMC
- SURTEES
- TECNO
- MARTINI
- SHADOW
- MATRA SIMCA
- VIRGIN RACING
- HELA
- EAGLE
- PRIMUS
- VANWALL
- BAUTZ
- AGV
- BAR
- AVIA
- RASTROJERO
- NORMAG
- IME
- WILLIAMS
- DACIA
- MAGIRUS
- ROCAR
- FSO
- SAVA
- ZAZ
- RURAL
- FOTON
- ZIL
- MARCH
- HESKETH
- FACEL VEGA
- BRABHAM
- ACMAT
- ARROWS
- CADILLAC
- WARSHIP
- VAILLANT
- LIAZ
- IVECO
- DALLARA
- VIBERTI
- UNIC
- KOMATSU
- VIGILI DEL FUOCO
- FREIGHTLINER
- HEINKEL
- NORTH AMERICAN
- ALLARD
- McDONNEL DOUGLAS
- STUTZ
- OSCA
- PIERCE ARROW
- TRIDENT
- DEVON
- LIGIER
- KAWASAKI
- WILLYS
- INNOCENTI
- DELAGE
- CISITALIA
- CROSLEY
- IMPERIAL
- GAZ
- BICICLETTA
- MACK
- HARVESTER
- CHECKER
- YANMAR
- DAF
- HUMMER
- HORCH
- WESTERN STAR
- EMBRAER
- AERMACCHI
- HENSCHEL
- VTZ
- RAF
- AMERICAN LOCOMOTIVE CO.
- HARLEY DAVIDSON
- GENERAL ATOMICS
- LADA FIAT
- SAUBER
- VAUXHALL
- PRAGA
- WALT DISNEY
- BUGGY
- LYKAN
- MAYERS MANX
- MBK
- DS AUTOMOBILES
- DEUTZ-FAHR
- WARTBURG
- HANNA BARBERA
- CHANCE VOUGHT
- BAJA
- BELL HELMET
- ARAI HELMET
- MOMO
- MODENA
- CHENARD & WALCKER
- SOLEX
- SCHUBERTH HELMET
- KRUPP
- BOBCAT
- TRACK - PISTA
- CARAVAN
- AGUSTA
- DECKER
- ROCKWELL
- CESSNA
- ACURA
- DIAMOND
- DELAMARE-DEBOUTTEVILLE
- IRISBUS
- TATA
- POLESTAR
- HAAS
- ALPHA TAURI
- REPUBLIC AVIATION
- MERCEDES BWT
- SMART
- MELKUS
- LIEBHERR
- WEYCOR
- WIRTGEN
- SIATA
- USSV
- PACIFIC
- VOLUGRAFO
- MORETTI
- TABLE GAME
- DENNIS
- PANTHER
- TOURING
- ESPOSITORE
- HURLIMANN
- NOVITEC
- GUMPERT
- HOTCHKISS
- CIZETA
- EXTREME
- CATERHAM
- ROCHET-SCHNEIDER
- AC COBRA
- COURAGE
- GOGGOMOBIL
- IKARUS
- ITALA
- JAMAIS CONTENT
- ISOTTA FRASCHINI
- DOPPSTADT
- THOMAS FLYER
- KOENIGSEGG
- ZYTEK
- HPD
- SIGMA
- VENTURI
- LAVOCHKIN
- OLTCIT
- ORECA
- FORD
- HL-PRO
- NORMA
- BANDAI
- SENNEBOGEN
- THOMAS
- SAME
- ISO RIVOLTA
- SCOOTER
- DIECI
- KAESER
- CESAB
- BT CARGO
- SIMSON
- CHEETAH
- HINO
- BARKAS
- FAMULUS
- TOJ
- GLAS
- MAHINDRA
- VOLLSTEDT
- ERT
- SPICE
- SPYKER
- GRD
- PININFARINA
- NUFFIELD
- MANITOU
- SIMTEK
- AGS
- ARGO
- AURUS
- JORDAN
- RONDEAU
- BAGGER
- CHEVRON
- MATRA
- KAMAZ
- PANZER
- MAZ
- VAZ
- TAKARA-TOMY
- JOSKIN
- ENOROSSI
- BAUER
- LEMKEN
- IMANTS
- ROLLAND
- WEEKS
- BABIOLE
- VALMET
- BEDNARD
- VENDEUVRE
- STEYR
- KUBOTA
- PEEL
- BRUTSCH
- ZUNDER
- BAYER
- INTERNATIONAL HARVESTER
- BROOK STEVENS
- MICROLINO
- PANAVIA AIRCRAFT
- SACHSENRING
- AWZ
- EMW
- HOREX
- FRAMO
- LISTER
- HOLLAND
- BRAWN GP
- SPIRIT
- FORTI
- REO
- NEOPLAN
- SETRA
- PEERLESS
- VAN HOOL
- EDSEL
- MIDLAND
- BSA
- BITTER
- NORTON
- SANGLAS
- IWL
- KMZ
- BUELL
- NAMC
- REYNARD
- AVRO
- SAVOIA MARCHETTI
- TUPOLEV
- REGGIANE
- SIKORSKY
- DASSAULT AVIATION
- KRAUSS-MAFFEI WEGMANN
- BIANCHI
- WHITE MOTOR COMPANY
- ZUNDAPP
- TATUUS
- TESLA
- MISMARQUE
- ZAGATO
- CSEPEL
- VELAM
- MEMMINGER
- CHERBOURG
- DAIHATSU
- PRINCE
- FORTSCHRITT
- AIRBUS
- DOME
- AMILCAR
- VERITAS
- RILEY
- COPERSUCAR
- STAUNAU
- ESPENLAUB
- RACING BULLS
- LUFTSCHIFFBAU ZEPPELIN
- GM
- ALEKSEEV
- JUPITER
- MIELE
- LIGHTBUM
- WENDAX
- FRAZER
- POLSKI FIAT
- PLAXTON
- RIMAC
- CHANGE VOUGHT
- GI JOE
- DAMLER
- ADLER
- TADANO
- AUBURN
- CORD
- MACCHI
- AUTOMOBILE
- GORDON KEEBLE
- TENK
- AUTOCAR
- FEDERAL
- DUTRA
- MOONRAKER
- ISO
- AUSTRO DAIMLER
- BIZZARRINI
- KOHLRUSS
- HUNT
- KRAUS
- TRIBELHORN
- FAGEOL
- ANADOL
- ANTA
- ZIS
- KIM
- LOCKHEED
- LIORE ET OLIVIER
- BERNARD
- FAR
- HRT
- MERZARIO
- COURNIL
- AUVERLAND
- DELAHAYE
- GALLIN
- UMM
- NAKAJIMA
- SUKHOI
- DAPT
- MAYBACH
- KAELBLE
- ALEXANDER-DENNIS
- ARMSTRONG
- HILLMAN
- MASSERSCHMITT
- GLOSTER AIRCRAFT
- CMN
- MIRAGE
- RIAL
- EUROBRUN
- BICYCLE
- AMAZONE
- KAMOV
- BERIEV
Új termékek
DSP-2 programozó
Insta360 X4 Air akkumulátor
KAVAN Savage MAX 1080mm készlet - kék
DJI Neo 2 Motion Fly More Combo (RC Motion 3) drón
TORRO tank PRO 1/16 RC Tiger I korábbi verzió szürke álcázás - BB - füst a csőből
Szüksége van segítségre?
Szívesen segítünk a választásban.. ![]()
ING. MARTIN ZAHORAN
Termékspecialista
emailrcvilag@rcvilag.hu
Hétfő – Péntek 09:00 – 17:00
APanzerkampfwagen VI Tiger (más néven PzKpfw VI, Tiger I ausf.H vagy SdKfz 181) a második világháború alatt kifejlesztett német nehéz harckocsi volt, amelyet 1942-től Afrikában és Európában vetettek be, általában önálló nehéz harckocsizászlóaljakban. Végső elnevezése Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. E gyakran Tigerre rövidítették. A Tiger I biztosította a német hadsereg első páncélozott harcjárművét a 8,8 cm-es KwK 36 löveggel (amely a 8,8 cm-es Flak 36 lövegből származott). 1942 augusztusától 1944 augusztusáig gyártották, és összesen mintegy 1347 gép készült belőle. 1944 augusztusa után a Tiger I gyártását fokozatosan leállították a Tiger II harckocsi javára.
Bár a Tiger I-et a maga idejében kiváló konstrukcióként üdvözölték, túlságosan drága anyagok és munkaigényes gyártási módszerek felhasználásával készült. Emellett hajlamos volt bizonyos típusú futóműhibákra és meghibásodásokra, hatótávolságát pedig a magas üzemanyag-fogyasztás korlátozta. Karbantartása drága volt, de mechanikailag általában megbízható. Nehéz volt szállítani, és sáros időben fennállt a mozgásképtelenség veszélye, télen pedig a jég és a hó azzal fenyegetett, hogy az egymásba kapcsolt Schachtellaufwerk típusú kerekek között megszilárdul, és elakadást okoz. Ez a keleti fronton a sáros rasputica-szezonban vagy rendkívüli hidegben jelentett problémát.
A "Tigris" becenevet Ferdinand Porsche adta a harckocsinak, a római számot pedig a Tiger II gyártásba kerülése után adták hozzá. Az eredeti megnevezés Panzerkampfwagen VI Ausführung H (szó szerint "páncélozott harcjármű/jármű VI H változat", rövidítve PzKpfw VI Ausf. H) volt, ahol a "H" a Henschel tervezőt és gyártót jelölte. A fegyverzeti jegyzékben Sd.Kfz. 182 néven szerepelt. Később, 1943 márciusában átkeresztelték PzKpfw VI Ausf. E-ként és Sd.Kfz. 181-ként szerepelt a leltárban.
Jelenleg mindössze hét Tiger I-es harckocsi maradt fenn múzeumokban és magángyűjteményekben világszerte. A brit tankmúzeumban található Tiger 131-es, amelyet az észak-afrikai harcok során szereztek be, jelenleg az egyetlen üzemképes példány.
Miután Németország elvesztette az I. világháborút, kötötte a versailles-i szerződés, amely szerint számos fegyvertípus gyártását és birtoklását megtiltotta, amelyek közé természetesen a harckocsik is tartoztak. Ennek ellenére sikerült titokban teszteket végeznie harckocsikkal, amelyek munkanevei Leicht Traktor, Grosstraktor vagy Neubaufahrzeug voltak.
Hitler hatalomra kerülése után Németország felmondta a szerződést[forrás?], és fokozatosan megkezdődött az új gépek fejlesztése és gyártása. 1937-ben Henschel megbízást kapott a DW1 nehéz harckocsi prototípusának megépítésére, de Henschel egy sokkal nagyobb jármű, a 65 tonnás VK 6501 kifejlesztésébe kezdett. A Daimler-Benz, az MAN és a Porsche is benyújtott ajánlatot, és elkészültek a VK 3001, VK 3601 és VK 4501 prototípusai. 1941. november 20-án a német mérnököknek alkalmuk nyílt megvizsgálni a zsákmányolt T-34-es harckocsit épségben, ami megdöbbenést váltott ki bennük és a katonai tisztviselőkben. A VK 3001/3601 projektet leállították, és minden rendelkezésre álló erőforrást egy nehezebb harckocsi kifejlesztésére összpontosítottak, hogy felülmúlják a szovjet T-34-et.
Hitler születésnapján, 1942. április 20-án Henschel és Porsche is bemutatta a VK 4501 kész prototípusait, amelyeket PzKpfw VI-nak neveztek el. Tigris. Eldőlt, hogy ezeket a harckocsikat a Henschel cég által favorizált Henschel fogja gyártani. A Porsche Tiger 90 példánya (a túlnyomó többségük torony nélkül, amelyeket egységesen a Krupp gyártott) lett a Ferdinand/Elefant harckocsihadjárat alapja.
A Tiger harckocsi volt az első olyan harcjármű az első világháború óta, amelynek tervezése valós harci tapasztalatokon alapult, eltekintve a spanyol polgárháború kissé félrevezető tanulságaitól. Teljes tömege majdnem kétszerese volta korai T-34/76A súlya. Tervezése nem csak arra irányult, hogy fölényt biztosítson ezekkel a szovjet gépekkel szemben, hanem egy lépéssel tovább ment. A harckocsi a legénység védelmének és tűzerőjének szintjével lényegesen felülmúlta az összes addig épített járművet. Másfelől a harckocsi hatalmas mérete, aerodinamikai hiányosságai, nagy súlya és az ebből fakadó megnövekedett beszerzési költségek miatt a harckocsi soha nem lehetett több, mint egy átlagos szereplő a harctéren.
A masszív páncélzat és a pusztító tűzerő két olyan tulajdonság, amelyet teljes mértékben a Tigris harckocsinak tulajdonítanak. Pedig ez csak két tényező a számos tényező közül, amelyek meghatározzák a harckocsi harci teljesítményét. A német mérnökök elég nagy gondot fordítottak a páncélzat megtervezésére, de a kivitelezés meglehetősen gyenge volt, mivel nem voltak szabad helyek. Az összes szabadon álló függőleges és három függőleges felület - a törzs homlokpáncélzatának alsó és felső oldala, a torony oldalai és a törzs hátsó része, amely a felső homlokpáncélzattal azonos lejtésű volt (81°) - maximális vastagsága 100 mm volt. A legjobban kitett terület, a torony elülső oldala 120 mm vastag volt, és a felület nagy részét itt erősítette meg a főágyú páncélzata. Ha azonban például az ágyú nem volt azonos a lövegtoronnyal. A 60 mm vastag acéllemez ugyanolyan védelmet nyújtott volna a legénységnek, mint a Tiger 100 mm vastag, merőleges páncélzata. A harckocsi így a mobilitás szempontjából is profitálhatott a súlymegtakarításból. A gyenge pont azonban a viszonylag gyenge 25 mm-es páncélzat volt a torony és a törzs tetején. A Tigrisek a brit Hawker Typhoon repülőgépek, az amerikai P-51 Mustangok és a szovjet Iljusin Il-2 csatahajók kedvelt célpontjává váltak, amire a németek 1944 közepén úgy reagáltak, hogy 45 mm-re növelték a plafon vastagságát.
Az eredeti főfegyverzet egy 75 mm-es L/70 KwK42 löveg lett volna,[5] de Hitler egy 8,8 cm-es L/56 KwK36 löveg beépítését szorgalmazta, amelynek lövegtornyai paradox módon kisebb páncélátütéssel rendelkeztek, mint a kisebb löveg. Összehasonlításképpen a 75 mm átmérőjű Pzgr.39 páncéltörő ágyú 30°-os dőlésszöggel 1000 m távolságból képes volt áthatolni egy 110 mm vastag lövegen (a Pzgr.40 a volfrámmagjával képes volt áthatolni egy 150 mm-es lövegen). Az alkalmazott fegyver azonban 8,8 cm-es átmérője ellenére ugyanilyen körülmények között képes volt áthatolni mind a 100 mm-es, mind a 138 mm-es ágyúkon. Ennek a lövedéknek az ellenséges gépbe való behatolása azonban mindig a legénység biztos halálát és a gép megsemmisülését jelentette, és ha nem is hatolt be, gyakran előfordult, hogy egyszerűen csak az ellenséges harckocsit vette ki a forgalomból. A teljesítménybeli különbség a rakéták sebességéből adódott. A hosszabb, 75 mm-es ágyú esetében a két különböző lövedéktípus átlagos torkolati sebessége 925 m/s és 1120 m/s volt, míg a 8,8 cm-es KwK36 esetében 773 m/s és 930 m/s volt. Hagyományosan jó volt az optika, de a náci Németország világelső volt.
A lövegtorony nyitására hidraulikus, meghibásodás esetén kézi mechanizmust alkalmaztak, amely azonban bonyolult és jelentősen lassú volt, a hidraulikus vezérlés pontatlan volt. Egy brit tisztek által a háború befejezése után készített jelentés[5] többek között megállapítja, hogy az ágyú működése jelentős hiányosságokkal rendelkezett, nagyon szűkös volt, a csatorna vezérlésére szolgáló elemek nem megfelelő alakúak és rosszul csuklósak voltak. Az irányítás eszközei nincsenek hozzáigazítva, csak a töltő rendelkezik a megfelelő körülményekkel az érkezéshez.â A jelentés kritizálja a rádiós, a kocsirendező és a vezető munkáját. A tüzér-rádiós a 7,92 mm-es MG 34-es géppuskát pisztolymarkolattal és egy tartószerkezeten lévő részleges fejtámlával irányította. A fent említett brit jelentés szerint ez a fejtámasz állandóan a lövész fejére nehezedett, és kellemetlenséget okozott neki.â
A harckocsit egy 642 lóerős Maybach HL210-es motor hajtotta., később a Maybach HL 230 52 lóerős teljesítménnyel. Ennek a gyakorlatilag egysíkú német gyártónak a motorjai önmagukban is kiválóak voltak, de még mindig egy olyan tankban működhettek, amelynek tényleges tömege 25%-kal meghaladta a műszaki leírásban meghatározott értéket. A motornak harci körülmények között gyakran teljes teljesítményen kellett működnie, ami a túlterheléséhez vezetett. Amint az üzemi hőmérséklet meghaladta a 95 °C-ot, hűtőfolyadék szivárgott a kenőkörbe. A harckocsi végsebessége a motor maximális fordulatszámán 38 km/h volt, ami azonban 3 km/h-val kevesebb, mint az M4 Shermané, és még 18 km/h-val is kevesebb, mint a T-34/85-é. Akárhogy is, a motornak óriási üzemanyag-fogyasztása volt, bár ennek pontos számítása vitatott. Ha pl. A T-34 1 km-en 1,84â2,5 liter gázolajat fogyasztott terepen haladva, akkor a fogyasztása 7,8â10 liter benzin volt 1 km-en.
Az elfogott német katonák azzal nyűgözték le a szövetséges csapatokat, hogy azt állították, hogy egy teli tank (567 liter) benzin több mint 2,5 órán át tartott a terepen. A motorral analóg helyzetet találtak az egyébként kiváló hidraulikus vezérlésű sebességváltóval is. Ez utóbbi könnyen kezelhető volt, és nagyon népszerűvé vált a harckocsivezetők körében. A választóművet akár nyolc fokozatra is be lehetett állítani előrefelé és négy fokozatra hátrafelé. Az összetett váltót és a kormányzást azonban gondosan kellett irányítani, ami harci körülmények között nehézkes volt. A fogságba esett német katonák beszámolóiból kitűnik, hogy a sebességváltó és a kormánymű meghibásodása volt a leggyakoribb oka annak, hogy a harckocsit a további akcióktól megfosztották.
A harckocsinak elég jó futóműve is volt, túlnyúlt kerekekkel és 725 mm-es kerekekkel. Ez a rendszer azonban előre nem látható problémába ütközött - zord éghajlati viszonyok között a kerekek közötti sár és hó megfagyasztotta az ideiglenesen parkoló tankot, megakadályozva a további mozgást. A futó kerekek közötti sár és kövek becsapódása miatt a homok legurult a fogaskerekekről, vagy szilárdan felállt. Hasonló problémák forduláskor vagy sáros terepen történő kanyarodáskor is előfordultak. Az üresen álló tankok könnyű prédává váltak az ellenség számára. Már maga a mozgás is elég jelentős gyengeséget jelentett a front körülményei között a Tigrisek számára, amelyek fajsúlya 1,04 kg/cm² volt, amit a szovjet harckocsik legénysége megtanult kihasználni. További komplikációt jelentett a széles harci körülmények között történő vasúti szállításuk eredendő nehézsége.
A Tigris harckocsikat először 1942 telén vetették be harcba a keleti fronton, a leningrádi térségben, 3 egységben, de nem sok eredménnyel (mindhárom elsüllyedt, és csak egyet sikerült megmenteni, a másik kettő megsemmisült a szovjetek előtt).[5] A gépek egy része elakadt a felrobbanó terepen, mások mechanikai meghibásodást szenvedtek. Az egyetlen pozitívum az volt, hogy egyik páncéltörő ágyú sem hatolt át a harckocsi páncélzatán, bár a szovjet páncéltörő rakéták néhányszor megrongálták az ágyút.
1942 telén az első Tigriseket Tunéziába küldték a szövetségesek támadására. 1943 elején viszonylag jó eredménnyel kapcsolódtak be a harcokba, de a sebességváltó meghibásodása, kormánymű- és futóműproblémák több harcképtelenné tették őket, mint az ellenséges vadászgépet.
Ekkor jelentek meg Észak-Afrikában az első amerikai M4 Sherman harckocsik, amelyek ugyan nem voltak elegendőek a Tigrisek ellen, de fokozatosan növekvő számbeli fölényben voltak. A szövetségesek a szovjetekhez hasonlóan úgy döntöttek, hogy a közepes harckocsik nagy számban történő gyártása mellett döntenek. 1943. január 16-án a szovjet csapatoknak sikerült partra szállniuk egy sértetlen Tigris harckocsit, amely még a parancsnok járműve volt ae cég. Egyébként a harckocsik fegyverzetében volt még egy megsemmisítő gránát is, amely a cső megsemmisítésére szolgáló töltet volt - németül die Rohrzerstöhrladung. Ha a harckocsi mozgásképtelenné vált és az ellenség kezére kerülni fenyegetett, a töltő a töltetet a csőbe helyezte és aktiválta, a legénységnek gyorsan el kellett hagynia a harckocsit, a robbanás pedig a lövegcsőbe csapódott. Ugyanezen év májusára a Vörös Hadseregnek minden lényeges információja megvolt e páncélos gyengeségeiről és erősségeiről, és így megkezdhette a megfelelő ellenintézkedések végrehajtását. Ebben az időben egyre több Tigris kezdett érkezni a keleti frontra, és az első eredmények is kezdtek megmutatkozni.
A legénységek 1943 tavaszán nagy sikereket értek el a harkovi harcokban. A német katonák között megjelentek a különféle harckocsizók (harckocsi-ászok), akik gépeikkel ellenséges harckocsik és harcjárművek tucatjait semmisítették meg. Meg kell azonban jegyezni, hogy az ilyen élcsapatok viszonylag kis létszámúak voltak. Ahogy a Tigrisek egyre aktívabbá váltak a harcokban, úgy kezdtek el szenvedni veszteségeket, amelyeket aknák, találatok, terepakadályok és mechanikai meghibásodások okoztak. 1943 július elején kitört a kurszki csata, és bár a németek több szovjet harckocsit semmisítettek meg, mint amennyit elvesztettek, a veszteségeket nem tudták teljesen pótolni, ellentétben ellenfeleikkel. Ebben a csatában a Tiger harckocsi nehézkessége és jelentős üzemanyag-fogyasztása miatt kevéssé bizonyult alkalmasnak a gyakori tüzelőállás-változtatással járó támadó harcok lefolytatására. Ezért védekező harcba szorult, amelyre paradox módon jól megfelelt.
Júliusban egy század nehéz harckocsit vezényeltek Szicíliába, de az ő bevetésük súlyos és teljesen szükségtelen Tigris-veszteségeket eredményezett. Egyesek elakadtak a terepen, mások mechanikai meghibásodás miatt állva maradtak. A Szicíliából való evakuáláskor a németeknél az eredeti tizenhét tankból csak egy maradt. A többi olaszországi ütközet közül érdemes megemlíteni a Monte Cassino-i csatát, ahol a németek 48 óra alatt tizenhat Tigrisükből tizenötöt elvesztettek. 1943 folyamán a Tigris kevés változtatáson esett át a páncélzat erőssége, a jobb optika és a futóművek terén. A páncélzatra "Zimmerit" pasztát kezdtek felhordani, hogy megakadályozzák a mágneses aknák rögzülését.
Amikor a szövetségesek 1944-ben megszállták Normandiát, a németek összesen négy Tiger harckocsival rendelkeztek ott. Öt Königstiger is volt, de ezek annyira megbízhatatlanok voltak, hogy inkább Németországba küldték őket, minthogy ellenséges kézbe kerüljenek. 1944 szeptemberének végére a kasseli gyárból származó új nehéz harckocsik egyre fogyatkozó utánpótlása szinte végleg megszűnt. Október elseje után már csak 44 Tigris hagyta el a gyárat. Amikor a németek 1944 decemberében ellentámadásba lendültek az Ardennekben, már csak 35 ilyen harckocsi állt a nyugati fronton. 1945 tavaszán a nyugati frontról megmaradt nehéz harckocsikat a keleti frontra szállították. A német nehéz harckocsik jelentős része 1943 óta harcolt a szovjetek ellen, ahol súlyos veszteségeket szenvedtek, amelyeket nem tudtak pótolni. Ha 1944 közepén a bevethető Tigrisek száma 670 darab volt, akkor az év végén már csak 316, 1945 februárjában pedig már csak 216 gép. A német hadsereg 1945. májusi kapitulációja egyben a Tigris harckocsi végét is jelentette, amely a német katonai erő igazi szimbólumává vált, és amely sok tekintetben a modern harckocsik fejlődésének előhírnöke volt.
A Tigris nehéz harckocsi néhány szempontból komoly hibákkal rendelkezett. Egy nehézkes óriás volt, motorját és sebességváltóját nem egy ilyen nehéz jármű meghajtására tervezték. Gyakori mechanikai meghibásodásoktól szenvedett, magas volt az üzemanyag-fogyasztása és korlátozott a hatótávolsága. Az alváz a túlméretezett kerekekkel bonyolult volt, megfelelő karbantartása harci körülmények között szinte lehetetlen. A motor fordulatszáma a torony forgása túl kicsi volt, nem is beszélve a kézi forgatásról. A mozgó célpontokra való lövés nehézkes volt, a lövegnek nem volt stabilizátora, így a harckocsi mozgás közben nem tudott pontos tüzet folytatni. A hibák eme listájával szemben áll az erős páncélzat és a nagy teljesítményű löveg, két fontos tényező, amely a Tigris harckocsit a második világháború csatamezőinek rettegett fegyverévé tette.
A Tigris harckocsit viszonylag kis példányszámban gyártották, és változatai sem voltak számosan. Az SdKfz 181 alapváltozaton kívül a leggyakoribb gépek az SdKfz 267 és SdKfz 268 parancsnoki harckocsik voltak, amelyeket megfosztottak a csatolt géppuskától, és helyette egy nagyobb antennával ellátott, erősebb rádióval szerelték fel. Ennek az antennának a demaszkáló hatása miatt azonban a parancsnoki járművek kedvelt célpontjává váltak a környezetükben lévő lövegeknek. Néhány Tigert Bergepanzer (Sd.Kfz. 185) mérnökpáncélossá alakítottak át. A harckocsi egy másik módosítása a 38 cm-es Sturmtiger rohamlöveg volt.
A Porsche által 1942-ben készített alváz lett az alapja a Ferdinand harckocsi vadászgépnek (SdKfz 184). A Ferdinand egy Porsche alvázra épített nehéz harckocsi vadászgép volt, amelyet a Tiger harckocsi számára elutasítottak, de a már legyártott 90 darabot kár volt szétszedni, ezért egy erősebb, 8,8 cm-es, 71 kaliberű csőhosszúságú ágyút szereltek be. A legénységet igen vastag páncélzat védte (200 mm az elején, a többi falon 80 mm). Az Elefant változatot az orrfal jobb oldalán elhelyezett MG 34-es géppuskával és szélesebb lánctalpakkal korszerűsítették.
1:16 méretarányú részletességgel
A mintegy hét kilogrammos tömegével a korábbi változat Tiger I-es modellje ideális az igényes vásárlók számára. A professzionális kiadásban kiváló airbrush festékminőséggel, 2,4 GHz-es áramköri technológiával és új hangszóróval rendelkezik. Ez a modell kiváló vezethetőséggel, számos funkcióval és valósághű hangzással rendelkezik. A kiváló minőségű lánctalpak, a görgőkkel ellátott meghajtó- és vezetőkerekek, valamint az alsó hajótest és a harci torony fémből készültek. A sok apró alkatrész és a különböző matricák tökéletesen kiegészítik a mérethű másolatot.
Kezelőszervek és funkciók
A nagy teljesítményű tankmodell 2,4 GHz-es RC vezérléssel rendelkezik. A jármű BB Airosft rendszerrel van felszerelve, így a valódi harcokhoz hasonló csaták is lehetségesek. A nyomatékoptimalizált motorok precíz és sima vezetést biztosítanak a Tiger I-nek. A robusztus fogaskerékkel ellátott fém fogaskerekek és a továbbfejlesztett áttételezés nagyobb teljesítményt biztosít. Az arányos vezérléssel nagyon lassan közelítheted meg a tankot, és egyenletesen növelheted a sebességet. A Tiger I előre és hátrafelé, valamint balra és jobbra kanyarodással is mozog. Helyben is lehet balra vagy jobbra fordítani. Az ágyút fel és le lehet emelni és le lehet engedni, és a tornyot 360 fokban el lehet forgatni.
A
valósághű élményt
acsőből kiáramló füst és a különböző motorhangok, köztük a kipufogó füstje teszi teljessé.
Acsomag tartalma és specifikációk/funkciók- RC Tiger I korábbi verzió szürke álcázás - BB - csőfüst
- Torro fa láda a szállításhoz és tároláshoz
- Súly: kb. 6,8 kg
- 360°-os toronyforgatás
- 2,4 GHz-es távirányító
- Fém sebességváltó 1:4 áttétellel
- 7,2 V NiMH készlet
- 220V/7,2V-os töltő, 400 mAh töltés
- Füstgenerátor és hangmodul
- Funkcionális Airsoft lövőmechanizmus
- ÚJ kiegészítő funkció lövéskor: szükség és ízlés szerint be- és kikapcsolható csőfüst
- Füstfolyadék
- Kis alkatrészek, tartozékkészlet, matricák
Műszaki felszerelésr />
- Szín: szürke álcázás
- Harci funkció: funkcionális Airsoft lőszerkezet
- Övek: fém
- Görgők: fém
- Felfüggesztés: Torziós rúd felfüggesztés
- Toronygyűrű forgása: 360°
- Torony: fém
- Alsó kád: fém
- Sebességváltó: acél sebességváltó
- Méretarány: 1/16
- Kiadás: Torro Pro-Edition
- Kivitel: RTR modell
- Kormány és futómű: fém
- Torziós karok: fém
Figyelmeztetés:
- Csak közvetlen felnőtt felügyelete mellett használható.
- Életkori ajánlás: 14+
- Nem alkalmas 36 hónaposnál fiatalabb gyermekek számára.
- Fulladásveszély az apró alkatrészek miatt
A megfogalmazott véleményedet nem lehet elküldeni
Hozzászólás jelentése
Jelentés elküldve
Jelentésed beküldése nem lehetséges
Írd meg véleményedet
Vélemény elküldve
Véleményed nem lehet elküldeni
